onsdag 12. november 2014

Pasta Week: Tirsdag - Spaghetti med Tunfisk og tomat.


Da ble det tirsdag, og gi seg i kast med en av de mest populære oppskriftene fra min barndom.

Når jeg var liten så hadde vi ikke mye penger og i tillegg var min lille bror veldig kresen. Derfor måtte mamma finne smarte måter å skjule grønnsaker og fisk i maten. Spaghetti var uten tvil en av hans favoritt type pasta, og det er også i dag en av de mest vanlige og mest solgte sorter. Mann kunne være litt sunnere og kjøpe fullkorn pasta, men for meg lyder dette som å banne i kirken. Jeg velger Barilla fordi jeg kjenner til kvaliteten, og jeg liker at den holder konsistensen og ikke blir for myk for fort. Som sagt, tyggemotstanden er kjempeviktig i en pastarett.

Så lenge mann ikke har en spesifikk allergi mot gluten, durum mel eller sterkt behov for grovere karbohydrater, da velger mann den vanlige type. Fiberinntaket kan økes med en enkel grønn salat ved siden, om ønsket.

Da går vi gjennom ingrediensene. Som sagt jeg skal lage kun enkelte oppskrifter, som mann lager på en halvtimestid. 


Jeg er glad i denne type tomat. Den er uten aromaer, kun salt, og derfor kan vi bruke den i alle oppskriftene uten problemer. Vi skal også bruke ett par bokser tunfisk, i vann. Min mor brukte tunfisk i olje, men jeg er ikke kjempe glad i å ikke vite helt hvilken type olje som blir brukt, pluss at oljen setter sin egen smak, mens vi vil bestemme selv hvordan skal retten smake. Så skal vi ha olivenolje, salt (som jeg velger med jod) og igjen: hvitpepper. Bli kjent med denne type pepper, den passer utmerket til fisk! 




Vi vaglte denne oppskriften også på grunn at vi fortsatt har mye fersk glattbladpersille fra i går, som jeg lå i en kopp med litt vann som om det hadde vært blomster, og det hadde vært synd å måtte hive den i søpla. Bruk den så lenge den er fin! Siden vi er litt crazy så skal vi ha retten litt spiced up. Vi bruker hvitløk, fire fedd som vi skal som vanlig ha i hele, og fem stk chili pepper. (Obs! Med fem chili blir retten for viderekommende. Bruk gjerne mindre). Vi kjøpte de i bunt og vi har de hengende i kjøkken som pynt. I Italia henges tørket chilipepper i nærheten av husdøra for å jage vekk ulykkesfugler. Mann kan også kjøpe de i nøkkelringsform og ha de med seg. Jeg er usikker på hvorfor, men med tanke på hvor sunt chilipepper faktisk er er det ikke rart at mann som hadde rå til den var en heldig mann. Chilien funker bra som smertelindrende, er full av antioksidanter (som forebygger kreft) og forstyrker immunforsvaret, som ved denne årstiden er utfordret av forkjølelser, influensaer og lignende. Min mor brukte ikke mye chili til denne oppskriften, derfor pleide jeg å tilsette hakket chili på toppen av tallerkenen. Nå lager jeg mat selv, så jeg har chilien i kjelen sammen med olje og hvitløk.


 


Når hvitløken blir gyllen da er det klart for neste ingrediens!


Når hvitløken begynner å bli gyllen da tilsetter vi tunfisk, som vi lar renne av seg i en sil i noen sekunder, og hakket persille. Ikke være redd for å overdrive med persillen, ferskheten som kommer av bladene passer godt til chilien. I Norge lages det Sandefjordsmør til fisk, og da brukes det persille. Det er derfor den er så god til fisk også! Persille er også en veldig sunn urt. Den inneholder antioksidanter og vitaminer (speseielt C-vitamin) og hjelper fordøyelsen. Den er naturlig vanndrivende og den forebygger også kreft. Vi skal ha den både i sausen og på toppen av den ferdige retten, vi vil ikke spare på den. Fersk persille er selvfølglelig bedre, og jeg liker smaken den gir til sausen. Ikke glem hvitpepper!



Mens vi så tilsetter tomat (jeg brukte hele 500g boks, vi er to personer og 250g tomat hver hørtes greit ut) og lar den steke i noen minutter, kan vi begynne å tenke på pastaen. Jeg hadde lokk på kjelen, siden tomat bobler mye og kliner ned hele komfyren. Sausen må bli litt redusert, og få en litt mørkere farge.


Jeg skal koke circa 150g pasta, siden min kjæreste spiser omtrent dobbelt så stor porsjon som meg. Når jeg får i meg en god pastarett så blir jeg ikke sulten på flere timer, og kan derfor kjøre på uten å måtte stoppe. De som kjenner meg vet at jeg kan bli voldsom når det kommer til maten, og kunne spise kontinuerlig i 24 timer. Dette blir roet ned av en pastarett, siden karbohydratene hjelper kraftig med metthetsfølelsen. Husk å salte vannet!




Jeg følger vanligvis ikke med klokka når jeg koker pasta men smaker meg frem. Da tenker jeg på et gammelt eventyr min mor pleide å fortelle meg som barn for å få meg til å le mens jeg hjalp henne å  lage mat. En mann spurte kona om å koke ett par spaghetti til han, og det var akkurat det hun gjorde. Hun kokte 2stk spaghetti. Så spiste hun den ene for å kjenne om de var klare, men det var de ikke. Etter litt spiste hun den andre og da var de klare men hun hadde spist da begge to! Mannen fikk derfor kokt vann som middag. Jeg husker at jeg tenkte at historien var veldig morsom, og at hun måtte være vedlig dum for å ikke skjønne at hvis mann sier "ett par spaghetti" så mener han ikke to, men en prosjon.

Når pastaen er riktig kokt (som noen av dere vet kaller vi dette punktum "al dente" for å indikere at det går ann å tygge på pastaen uten at den smelter. Dente betyr jo tann) så heller vi ut vannet, og blander inn to skjeer tomatsaus, for å ikke få spaghettien til å klistre sammen. Mange bruker olje i denne fasen, men min mamma brukte sausen slik at litt av smaken fordelte seg i selveste spaghettiene. 
  


Da er det klart til servering. Vi legger spaghettiene i bunnen, tunfisk og tomatsausen over, så har vi godt med fersk hakket persille. Jeg har også litt ektra hvitpepper på toppen. Jeg liker ikke revet ost på pastaretter som inneholder fisk eller bønner.

Don't ask.

Jeg bare syns at den ødelegger smaken, som i disse tilfellene ikke skal være så veldig søt. Denne retten elsket til og med min bror, derfor håper jeg at deres barn liker den også. Vær litt forsiktig med chilien, men vit at barn over 7 år kan spise den uten problemer. 

Buon Appetito!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar